Ako má vyzerať webová stránka už dávno nie je vecou len grafických dizajnérov. Časy, kedy bola web stránka vizitkou firmy sú už dávno preč. Dnes je skôr vhodné prirovnanie k letisku, kde klienti pristávajú, hľadajú dôležité informácie, naberú správny smer, nakúpia a opäť odlietajú niekam inam.

Webová stránka je dnes marketingový a komunikačný nástroj

Viete, čo je podstatné má webová stránka, ktorá zodpovedá dnešnej dobe po technickej i obsahovej stránke obsahovať? Určite vás pár vecí napadlo. Ale v prvom rade si treba uvedomiť, ako sa zmenili požiadavky na tvorbu web stránok. Zatiaľ čo pred pár rokmi väčšina ľudí, ktorí prišli na váš web vstupovali tak, že do url riadku napísali názov vašej domény, dnes sa o prísun stará predovšetkým vyhľadávač Google. Ale nie len on, sú tu aj ďalšie zdroje, ako sociálne siete, vyhľadávače produktov (napr. Heuréka), ale najmä u nás stále dominujúci Facebook.

Keď sa vrátime k predstave firemného alebo produktového webu ako vizitky alebo letiska, tak si skúste vytvoriť v hlave asociácie k týmto dvom slovám. U mňa je vizitka je „pasívny“ kus informácie na papieri, ktorý si v lepšom prípade prečíta niekto, komu ho strčíte do ruky. Naopak na letisko znamená prepojenie s celým svetom, ľudia sami  sami sa chcú alebo potrebujú niekam dostať.

Keď si teraz predstavíte vašu webovú stránku, ku ktorému slovu má bližšie?

Ako teda dosiahnuť, aby sa k vám zákazníci hrnuli sami? Tak ako v prípade letiska, postarajú sa o to internetové vyhľadávače. Aby ste im to umožnili, potrebujete na to web stránku – landing page, ktorá má štruktúru, funkcie a obsah, ktoré Google alebo iné vyhľadávače preferujú. Príťažlivý dizajn sa už dnes berie ako samozrejmosť.

 

Najdôležitejší je obsah

Obsah by mali tvoriť akékoľvek užitočné a pre zákazníkov podnetné informácie o produktoch alebo službách, ktoré ponúkate. Ak sa dokážete vžiť do kože zákazníka, ktorý sa snaží na internete zorientovať ohľadne nejakého problému, máte to. Poskytnite mu na svojej stránke práve tie informácie, ktoré ho zaujímajú. Formu zvoľte takú, ktorá dokáže najlepšie poslúžiť danej veci. Články, tabuľky, dokumenty na stiahnutie, inštruktážne video, foto galérie, foto návody a pod.

Čo si treba uvedomiť pri tvorbe obsahu:

  • žiadna ľudská potreba alebo problém nie sú izolované

Príklad: v minulosti banky ponúkali a promovali úvery alebo hypotéky, pričom komunikovali iba „to najvýhodnejšie percento“. Potom si ale uvedomili, že ľudia neriešia úvery ale svoje bývanie. Financovanie je len jeden z problémov, ďalej si človek musí vybrať byt, či stavebnú firmu, ktorá mu postaví dom, kúpiť pozemok a pod. A nasleduje vybavenie domácnosti. Preto banky začali otvárať hypotekárne centrá a začali ponúkať komplexnú službu ako realitné kancelárie. Na svojich weboch ponúkajú už nie len finančné produkty, ale aj nehnuteľnosti, zľavy pri nákupe vybavenia a pod.

  • obsah na stránke by mal pomôcť a poradiť zákazníkovi v plnej šírke problému, nie len potiaľ, pokiaľ siaha váš obchodný záujem. Zákazník tak pochopí, že mu chcete naozaj pomôcť a že sa v téme naozaj vyznáte a chápete jeho potreby.
Webová stránka ako komunikačný nástroj

Webová stránka ako komunikačný nástroj

Nie ste si istí, čo vlastne ľudí v oblasti vašich produktov zaujíma?

To sa dá dnes jednoznačne zistiť cez kľúčové slová. Najjednoduchší spôsob je využiť nástroj, ktorý ponúka Google pri vpisovaní slova do vyhľadávacieho riadku. S tým ste sa už určite stretli: začnete písať do google napr. „detské oblečenie na …“ a on vám ponúka dokončenie slovného spojenia „… zimu, balet, krst, svadbu,” atď. Toto sú slovné spojenia, ktoré ľudia často vyhľadávajú. Tento jednoduchý spôsob však neposkytuje dostatočné informácie. Ak chcete nahliadnuť do problému hlbšie, musíte využiť dnes už podrobne prepracované nástroje, ktoré zdarma ponúka Google v službe AdWords, ale sú aj ďalšie možnosti. Jednoduchý návod na prácu s kľúčovými slovami nájdete tu: AdWords príklad.

 Pokiaľ viete alebo aspoň tušíte, cez ktoré kľúčové slová sa zákazníci dostávajú k produktom z vašej brandže, či už vaším alebo konkurenčným, môžete sa pustiť do práce s obsahom. Tu je dôležitých zopár ďalších detailov ktorými a zaoberá špeciálna online marketingová disciplína – SEO.

Príklad: Ludia sa často na internete hľadajú radu pri výbere správneho produktu. Slovné spoje “Ako si vybrať …” sa požíva pomerne často. Ale ktoré produkty takto ľudia vyhľadávajú najčastejšie? Tu je malý prieskum:

Webová stránka, ako si vybrať

Webová stránka, ako si vybrať

SEO (Search Engine Optimaliztion)

Optimalizácia vyhľadávania kľúčových slov znamená, že vyhoviete čo najväčšiemu množstvu požiadaviek, ktoré Google kladie na obsah web stránok a ich jednotlivých častí. Google vyhľadávač používa cez dve stovky algoritmov, ktoré posudzujú, či je obsah vašej web stránky optimálny pre zobrazenie užívateľovi ako odpoveď na ním zadané vyhľadávanie kľúčových slov. Tieto algoritmy nie len určia, či vás Google zobrazí ale aj to, aké miesto zaujmete v poradí ostatných konkurenčných stránok v zozname.  Ak chcete dosiahnuť dobré výsledky, musíte pri umiestňovaní obsahu na váš web dodržiavať určité SEO pravidlá. To sa týka nie len toho, čo a ako do textov na vaše web stránke napíšte, ale aj kam to napíšte. Podrobnejšie k tejto téme: ako funguje vyhľadávanie na webe.

 

Nie len obsah, ale i technická stránka vašej web stránky musí dokonale spolupracovať s google a sociálnymi sieťami

Ak máte pripravený obsah, ktorý chcete na stránke zverejniť, či už vo forme článku, obrázkov, videa, dokumentov a pod, musí byť vaša web stránka technický pripravená takýto obsah prijať a spravovať. Toto bola kedysi doména programátorov a firiem, ktoré stránky spravovali. Dnes už by ste to, verte či nie, pri troche snahy zvládli aj bez nich. (Ja sám som toho živím príkladom. Ako ekonóm s nulovými znalosťami o programovaní som vyprodukoval po zaškolení niekoľko stránok, ktoré veľmi dobre fungujú a zarábajú. Táto je jednou z nich – pozn. autora). Jednoducho povedané, musí to byť multimediálna web stránka, ktorá vie pracovať z obsahom rôznych formátov a ktorá je prepojená so životom na sociálnych sieťach.

 Príklad: e-shop na web stránke alebo web stránka s e-shopom? 

Užitočný, potentný a zaujímavo spracovaný obsah dokáže pritiahnuť pozornosť cielenej skupiny zákazníkov. Možno žijete v predstave, že zarábať na internete dokáže len e-shop, a ak nemáte e-shop, môžete vlastne poskytnúť len základných informačný servis typu „vizitka, leták“ a pod. Toto už dávno neplatí. E-shop dokáže vďaka vyhľadávačom a porovnávačom cien prilákať vysoké počty zákazníkov a preto mnohé úspešné firmy, ktoré pôvodne cez internetový e-shop vôbec nepredávali, ho dnes už na svojich stránkach majú, i keď možno predávajú len zopár produktov. Napr. banky, sporiteľne, rôzne cestovné, či dopravné kancelárie, pošty a pod. sú toho príkladom. A nevidím dôvod, prečo by napr. firma, ktorá predáva elektrickú energiu domácnostiam nemohla na svojom webe predávať napr. úsporné žiarovky. Je tam predsa jasná súvislosť. A na druhej strane sa zmenili aj e-shopy, mnohé už nie sú len zoznamy produktov s ikonou nákupného košíku ale pribudli stránky s magazínovým obsahom, recenziami, rozhovormi, komentármi od užívateľov a pod. Využite teda každú príležitosť, cez ktorú k vám na web môžu prúdiť zástupy.

Webová stránka - tvorba obsahu

Webová stránka – tvorba obsahu

 

Webová stránka z hľadiska štruktúry

Z hľadiska štruktúry by mal teda súčasná web stránka obsahovať:

  • Kľúčové informácie o vašich produktoch a službách v rozmanitosti mediálnych formátov
  • Prepojenie so sociálnymi sieťami – moduly umožňujúce zdieľanie, komentovanie a pod. (pozor, sociálne siete dokáže z hľadiska objemu návštevnosti urobiť pre vašu stránku takmer toľko, čo google vyhľadávač, v niektorých prípadoch i viac. Ale o tom zasa inde…
  • Newsletter modul, ktorý dokáže z náhodného návštevníka stránky spraviť pravidelného odoberateľa noviniek
  • Propagačné moduly ako npar.
    • Slider banner, ktorý promuje obsah stránky, vypichuje momentálne najdôležitejší obsah (akcie)
    •  moduly ponúkajúce najnavštevovanejší obsah vašej stránky (najčítanejšie, najkomentovanejšie články, najpredávanejšie produkty a pod.)
  • FAQ: neverili by ste, koľko pozornosti dokážu pritiahnuť pútavo publikované najčastejšie kladené otázky. Často krát sa považujú za povinnú jazdu a preto sú suchopárne. Ale ak sa podajú príťažlivo sa akcentom na užitočnosť, môžu tvoriť podstatnú časť kľúčového obsahu
  • Navigačné a servisné informácie – kontaktné formuláre, mapy, kontaktné miesta a pod.

 

Content marketing

Content Marketing je úplne nová disciplína marketingu, ktorá reaguje na zmeny, ktoré sprevádzajú prudko sa vyvíjajúce informačné technológie. Tieto zmeny by sa dali zhrnúť do vety:

Centrom všetkého je vyhľadávanie a obsah (content) je cesta k zákazníkovi.

Tieto staro-nové marketingové postupy dostali meno Content Marketing. Ako názov napovedá, rozhoduje obsah, to je totiž to, čo ľudia vyhľadávajú. Nie reklamy, reklamné bannery ani platené PR články. Ak idete budovať novú web stránku alebo prerábať starú, mali by ste si v prvom rade postaviť otázku:

Čo od stránky očakávate?

Aké úlohy jej chcete zveriť? Veľa ľudí začína uvažovať v prvom rade o grafickom dizajne ale verte mi, to dnes už vôbec nie je to najpodstatnejšie. Sústreďte sa na obsah a umožnite mu žiť a pracovať pre vás (tu je príklad, ako to funguje: Obsah dokáže viac ako obchodný zástupca). Content marketing je u nás síce v plienkach, ale už teraz má vyššiu efektivitu ako klasická reklama.

 

Na Slovensku sú už prvé lastovičky, ktoré vznikli v spolupráci s Content Marketing Hub a využívajú naplno content marketing. Sú zároveň aj príkladom, ako má webová stránka vyzerať a fungovať: www.protiplesniam.skwww.setri.sk, www.potraviny-pre-mna.sk, www.lahke-recepty.sk