Takmer každé nákupné rozhodnutie dnes začína pri vyhľadávaní cez internet. Miľníkmi na ceste k vám sú kľúčové slová. Aby vašu stránku Google zaradil na prvé pozície, musia byť obsah i štruktúra stránky naozaj kvalitné a hutné a musí k nim viesť významné množstvo prepojení.

Z hľadiska marketingu je porozumenie tomu, ako funguje vyhľadávač Google kľúčové, pretože on rozhoduje o vašej prítomnosti alebo neprítomnosti na webe. Pokiaľ je Google s vašou web stránkou a jej obsahom spokojný, budete spokojný aj vy, pretože sa postará o príliv zákazníkov k vám.

 

Pozrime sa teda, ako vyhľadávač Google funguje

Na svete je momentálne okolo 60 biliónov web stránok a ich pribúdanie sa zrýchľuje. Google robot (Googlebot) ich neustále prehľadáva a indexuje. To znamená, že ešte skôr, ako napíšete hľadaný výraz do vyhľadávacieho riadku, údaje vytiahnuté z uvedených 60 biliónov stránok sú už k dispozícii na serveroch Google v prehľadných indexoch.

Prehliadanie a indexovanie

Ako funguje Google - kľúčové slová

Ako funguje Google – kľúčové slová

Preto je pri tvorbe web stránok a ich obsahu dôležité vedieť ako postupovať, aby googlebot zhromaždil informácie o vašej stránke čo najlepšie.

„Web je ako neustále rastúca verejná knižnica s miliardami kníh a žiadnym systémom centrálnej evidencie. Spoločnosť Google počas procesu prehľadávania zhromažďuje stránky a následne vytvorí index, takže presne vie, ako potrebné informácie vyhľadať. Rovnako ako register na konci knihy zahrnuje index služby Google informácie o slovách a ich umiestnení. Počas vášho vyhľadávania (na základnej úrovni) naše algoritmy hľadajú dané vyhľadávacie dopyty v indexe a podľa nich nájdu príslušné stránky.” (z web stránky Google)

Hodnotiace algoritmy

Jednotlivé programy Google – pri jednotlivom vyhľadávaní ich funguje viac než 200.

 Vyhľadávanie bežného dopytu vráti tisíce, ak nie milióny webových stránok s užitočnými informáciami. Algoritmy sú počítačové procesy a vzorce, ktoré premenia vaše otázky na odpovede. Googlovské algoritmy sa v súčasnosti spoliehajú na viac ako 200 jedinečných signálov alebo „kľúčov“, ktoré umožňujú uhádnuť čo skutočne hľadáte. Tieto signály zahŕňajú okrem iného výrazy na webových stránkach, aktuálnosť obsahu, región a PageRank.“ – (z web stránky Google)

Ako funguje Google – kľúčové slová

Ako funguje Google – kľúčové slová

 

Výsledky vyhľadávania – odpovede:

Prioritným cieľom Google je, aby vyhľadávač ponúkol ľuďom odpovede (výsledky vyhľadávania), ktoré hľadajú. Na to je potrebné, aby vyhľadávač porozumel, čo chcete a následne vybral tie najlepšie stránky ako odpovede. Taktiež mu záleží na tom, aby vám neponúkal výsledky, ktoré vás nezaujímajú (spam).

„Tu sa stáva proces vyhľadávania oveľa zložitejším. Keď hľadáte výraz “pes”, nemáte záujem o stránky s najväčším počtom výskytu tohto slova. Pravdepodobne chcete obrázky, videá,  zoznam plemien a pod.. Indexovacie systémy Google berú do úvahy veľa rôznych aspektov stránok, ako sú napríklad údaje o tom, kedy boli zverejnené, či obsahujú obrázky a videá a mnoho ďalších vecí. Pomocou Grafu znalostí sa dostávame nad rámec určovania zhôd kľúčových slov, aby sme lepšie pochopili ľudí, miesta a veci, na ktorých vám záleží.“ (z web stránky Google)

Ako funguje Google – kľúčové slová

Ako funguje Google – kľúčové slová

 

To, či vašu stránku, resp. jej obsah vyhľadávač zobrazí a v akom poradí (PageRank), závisí teda od mnohých faktorov. Práve pre čo najlepší výsledok ich Google berie do úvahy tak veľa. Nejde teda vôbec len o počet kľúčových slov na vašej stránke, ale aj o ďalšie veci ako, či sú na stránke podstránky, kategórie obsahu, texty, súbory a pod, ktoré dané kľúčové slovo obsahujú. Či sa jednotlivé časti vášho webu na seba odvolávajú a sú prelinkované ale najmä, či sa na váš web odvolávajú odkazy z iných web stránok, ako sú tieto stránky hodnotené, akú majú návštevnosť a ďalšie veci.

 Spôsob zobrazenia výsledkov pre zadané kľúčové slová

Pre váš web je dôležité, ako sa nájdený výsledok zobrazí užívateľovi a aké miesto v poradí zaujmete na stránke zobrazenia. Tzv. snippet (pozri obr. nižšie, alebo ždibec – ak preferujete preklady do slovenčiny :-) ) je vlastne niečo ako váš malý inzerát. To, čo v ňom bude, môžete ovplyvniť. Snippet sa skladá z nadpisu, zobrazenia url adresy, ktorá obsahuje vašu doménu a tzv. meta popisu.

 

Výsledok vyhľadávania a zobrazenie snippetu

Výsledok vyhľadávania a zobrazenie snippetu

 

Kľúčové je to, aby všetky tieto prvky boli výstižné a obsahovali kľúčové slová, na ktoré sa zameriavate. Ako vidno na obrázku, Google skúma, či sa  kľúčové slovo „webstránka“ nachádza v nadpise článku, krátkom popise článku v jeho úvode, v url adrese podstránky, na ktorej je článok zobrazený, v samotnom texte článku a meta popise. To je taká malá povinná jazda, ktorou práca na dobrom obsahu začína. Takto sa dajú označovať nie len texty ale aj obrázky, videá, pdf súbory na stiahnutie a pod.

Dôvodom, prečo sa Google používa sledovanie kľúčových slov a vzťahov okolo nich je to, že sa snaží v záplave informácií, ktoré na internete sú vyhľadať pre hľadajúceho tie najkvalitnejšie. Mnohé stránky používajú rôzne účelové triky, aby cez vyhľadávač pritiahli pozornosť hľadajúcich a vnútili im obsah, ktorý pôvodne nehľadali. Tomuto sa Google snaží zabrániť neustálym zdokonaľovaním vyhľadávacích algoritmov. O vývoji týmto smerom svedčí aj marketing na internete. Kedže jednoducho vybabrať s Google je stále ťažšie, nakoniec sú aj obchodne zamerané web stránky nútené používať skutočný a kvalitný obsah a nie len technické SEO. Táto obsahová stratégia sa nazýva content marketing.

Dôležitou otázkou, ktorú si asi práve kladiete je, že na ktoré kľúčové slová sa zameriavať. Odpoveď znie jednoducho: na tie, ktoré vystihujú potrebu zákazníka a vedú k vašim produktom. Ak ste si nie istý aké slová ľudia do vyhľadávača zadávajú, ich gramatickým tvarom, slovosledom a pod., môžete si pomôcť službou Google v rámci Google AdWords. Ak máte Google účet, napríklad G-mail, môžete si mesačnú vyhľadávanosť kľúčových slov vyskúšať na plánovači kľúčových slov.

Kedy Google vašu web stránku zaradí na prvé pozície?

Obsah i štruktúra stránky musia byť naozaj kvalitné a hutné a musí k nim viesť významné množstvo prepojení tak isto z kvalitných stránok. Takúto kvalitu je možné dosiahnuť jedine tak, že už pri tvorbe web stránky beriete tieto faktory do úvahy, stránku ale hlavne jej obsah neustále zlepšujete a dopĺňate a nezabúdate pritom používať kľúčové slová. Túto stratégiu opäť využíva content marketing na budovanie publika okolo špecifického obsahu distribuovaného cez web stránky a sociálne siete.

Eduard Radimák