Ak sa v nejakej oblasti za posledné roky niečo neustále mení, pričom zmeny prebiehajú neuveriteľne dynamicky, tak je to marketing. Dnes marketing naozaj nie je pre tých, ktorí sa na nové veci už necítia a radi robia veci po starom. Na Slovensku je ešte stále realita taká, že na marketingových oddeleniach určuje ešte mnohé veci zotrvačnosť. Marketing však nepatrí medzi disciplíny, kde sa oplatí len tak viezť príliš dlho.

Svet marketingu sa v poslednom období naozaj výrazne mení, a to najmä vďaka internetu, novým informačným technológiám a širokému používaniu mobilných zariadení. Prispôsobiť svoju marketingovú stratégiou novým podmienkam znamená dôležitý krok pre súčasnosť, ale najmä budúcnosť vašej firmy, produktu či značky. Naopak zotrvanie pri starých postupoch a praktikách môže priniesť rad rôznych problémov.

Dôsledky môžu byť nasledovné:

  1. neefektívne vynaložené finančné prostriedky
  2. stále horšie výsledky pri plnení marketingových cieľov
  3. svoje ciele nedokážete ani správne zadefinovať, pretože ich nastavenie výrazne ovplyvňuje realita okolitého sveta. Táto chyba môže byť pre vašu firmu osudová.

Povedané ľudovou rečou, ujde vám vlak a už iba uvidíte, ako vám z neho kýva niekto šikovnejší – napr. váš hlavný konkurent.

Marketing je naozaj široký pojem a preto sa budem venovať iba veciam, ktoré pokladám za kľúčové pre zmeny, ktoré sa odohrávajú práve teraz.. Jedná sa o tendencie, ktoré sú už jednoznačne integrované do marketingových stratégií vyspelých firiem ale ich potenciál rozvoja je ešte na začiatku. Mám na mysli napríklad tie trendy a tendencie, ktorých spoločným menovateľom je určujúca pozícia zákazníka, teda zákaznícky pohľad.

 4 kľúčové trendy ktoré prináša marketing

1. Užívať je lepšie ako vlastniť

Jedného dňa si zákazníci povedali, prečo máme kupovať celú kravu, keď sa chceme iba napiť mlieka?

Spomeňte si napríklad na obchod s hudbou ešte pred príchodom iTunes. Všetci sme vlastnili tucty CD-čiek, mnohé sme si kúpili iba kvôli 1-2 skladbám. Dnes si hudbu nemusíte dokonca ani sťahovať. Veď načo vám bude zaberať kapacitu na disku? Služba ako Spotifiy vám umožní počúvať hudbu online, ukladať si svoje playlisty  a zároveň vám pomôže rozšíriť vaše hudobné obzory na základe podobnosti podľa vášho vkusu.

 

Môžme teda povedať, že mnohé užitočné veci nahradili užitočné služby. Napr. v podnikaní  firmy využívajú služby iných firiem, namiesto aby si kupovali napr. vlastné autá, kamióny alebo dokonca zamestnancov. Údajov o rastúcom podiele služieb v priemysle je viac než dosť. Výrazný rozvoj zaznamenali v posledných rokoch aj služby zamerané na súkromnú sféru života, tzv. kvalita života, služby luxusnej povahy a pod.

 

2. Produkty “podľa zákazníka”

Nebolo to tak dávno, keď bolo všetkým marketérom jasné, že práve značka je tým určujúcim prvkom v živote spotrebiteľa. Ako veľký vodca sa prihovára k masám svojich obdivovateľov. Reklama mala pritom vytvárať svet rozdielov medzi značkami a to aj tam, kde neboli. Čiastočne to platí aj dnes, ale trendy už neurčuje iba značka ale necháva priestor pre zákazníka, pretože teraz je brand zákazník sám.

“Podľa seba” sa stáva trendom pri dizajne produktov i procesov, predaji služieb, v oblasti médií atď.  Firmy pochopili, že dať zákazníkovi možnosť nastaviť si produkt podľa svojich potrieb znamená pre nich z dlhodobého hľadiska prínos a predpoklad pre nadviazanie vzťahu so zákazníkmi na kvalitatívne vyššej úrovni.

Ako príklad uvádzam článok TRENDu: Ako na zákazníka? Značky nechávajú kupujúcich tvoriť dizajn

3. Reklama je zlo, ale už nie nutné

To je ďalšia z vecí, ktorú si zákazník začal uvedomovať a presadzovať.

Predstavte si situáciu, že váš kolega si chce kúpiť ojazdené auto a vy by ste mu radi predali to svoje. Začnete sa zamýšľať nie len nad tým, čo a ako mu povedať (to je content – obsah), ale aj kedy bude tá správna chvíľa (to je kontext).

Reklama si s týmto veľmi hlavu neláme, hovorí aj v momentoch, kedy to zákazníkovi vôbec nevyhovuje. O jej obsahu teraz radšej ani nehovorím. Ale napriek tomu reklama dúfa, že zákazníka zlomí, presvedčí, ak bude hovoriť dosť často a dosť hlasno.

Účinnosť televíznej reklamy patrí medzí staré mýty. Lenže taký televízor ani nevie rozoznať, či pred ním sedí dieťa alebo starec, žena alebo muž. Práve preto, musíme my muži pozerať reklamy na vložky a ženy reklamu na lieky na prostatu. A aj keď som reklamu na intimky videl nespočetne krát, ešte som si žiadnu nekúpil.

 

Doba sa zmenila. Zákazník si informácie o produktoch či firme radšej vyhľadá sám na internete. Vtedy, kedy to vyhovuje jemu. A nehľadá žiadne reklamné kaleráby, ale fakty. Porovnáva vlastnosti, ceny, objavuje nové funkcie a pod. Proces, ako to celé prebieha je dnes už dostatočne dobre zmapovaný a koho by to zaujímalo detailnejšie, odporúčam začať tu: Zmeny v správaní zákazníkov vyvolané internetom.

 

4. Dúfať už nestačí, je tu cielenie

Moderný marketing už na dúfanie neverí. Rozhodujúcu úlohu zohráva priama (on-line) komunikácia so zákazníkom a dáta. Všetko sa deje v reálnom čase, čiže práve teraz.

Cielenie (targeting) na správneho človeka a správnu chvíľu je v internetovom marketingu samozrejmosťou už dlhšiu dobu a stále sa zdokonaľuje. Myslím, že čas prestať striktne oddeľovať marketingové aktivity na internete od tých ostatných je už tu (samozrejme sú a budú situácie, keď to zmysel  má). Tak ako už v bežnom živote nevysvetľujeme, že mnohé z toho, čo vieme, sme sa dozvedeli na internete.

Prieskumy,  štatistiky,  modely

Snaha čo najdôkladnejšie pochopiť, aké typy zákazníkov existujú, ako funguje ich správanie, jeho kontext a mnoho iných faktov vedie k tomu, že objem, rôznorodosť i kvalita marketingových dát neustále rastie. Súčasné technológie ich získavanie umožňujú a zjednodušujú. Na druhej strane tento proces podporuje rozvoj technológií určených na získavanie dát o zákazníkoch a ich analýzu.

Trend smerujúci od tušenia a odhadov k exaktným informáciám je v marketingu nezastaviteľný.

Eduard Radimák
CEO
CONTENT MARKETING HUB