Tvorba web stránok pre úspešné podnikanie

  • Home / Tvorba web stránok…
tvorba web stránok

Dobrá web stránka je obchodným zástupcom, asistentom či PR agentom, ktorý pre vás funguje 24 hodín denne, 365 dní v roku. Preto je tvorba web stránok kľúčovou disciplínou pre vašu „viditeľnosť“ v dnešnom svete, kde online už dávno dominuje nad všetkými ostatnými informačnými či obchodnými kanálmi.

Tvorba web stránok od A po Z – čo nájdete v tomto článku:

  • Ako vám pomôže dobre vytvorená stránka vo vašom podnikaní
  • Čo je dobrá a čo zlá web stránka?
  • Čo treba vedieť, aby ste si vedeli efektívne objednať tvorbu web stránky z pohľadu technológie a grafiky (zadanie pre tvorcu web stránky)
  • Čo treba vedieť, aby ste si vedeli vytvoriť zákaznícky optimalizovaný obsah web stránky
  • Ako si vybrať tvorcu stránky / firmu
  • Dokážem si vytvoriť internetovú stránku aj svojpomocne?

Či už máte desiatu verziu vašej firemnej web stránky, alebo je to vaša prvá, je tu stále priestor na zlepšenie. Nižšie pomerne podrobne rozvádzame, čo celý proces tvorby web stránky obsahuje. Ak plánujete nový web alebo jeho prerábku, radi vám s celým procesom pomôžme, príp. vám stránku vytvoríme tak, aby fungovala ako stroj na výrobu zákazníkov.

Ako vám pomôže dobre vytvorená stránka v podnikaní

Predstava, že internetová stránka je prezentáciou firmy, je zastaralá. Dnes je web stránka predovšetkým generátorom zákazníkov a musí byť naformátovaná prozákaznícky. Má byť obchodným zástupcom vašej firmy, ktorý funguje 24 hodín, 365 dní v roku

Jej najpodstatnejšou úlohou je:

  1. zachytiť dopyt, ktorý sa prejavuje vyhľadávaním kľúčových slov na internete;
  2. prehĺbiť záujem zákazníka a pomôcť nájsť to, čo hľadá (produkt);
  3. existujúcim zákazníkom poskytnúť servis a potenciálne ďalší nákup.

Tvorba web stránok má svoje jasné ciele. Dopracovať sa k nim znamená položiť si správne otázky: 

  1. Generuje vaša súčasná web stránka prísun zákazníkov (leads)?
  2. Zodpovedá návštevnosť a počet leadov z vašej stránky potenciálu trhu (dopytu)?
  3. Poskytuje vaša súčasná web stránka informácie, ktoré premenia potenciálneho záujemcu na nedočkavého zákazníka? (pridaná informačná hodnota)

Ako odhadnúť potenciál trhu

Odhadnúť, koľko potenciálnych zákazníkov vám trh ponúka, je možné pomerne presne. Vďaka tomu, že záujem ľudí sa prejavuje prostredníctvom vyhľadávania určitých kľúčových slov (napr. pre lokálnu cestovnú agentúru je to „kam na výlet“), analýza tohto vyhľadávania nám poskytne informáciu, koľko ľudí má o danú službu alebo tovar záujem v reálnom čase alebo priemerne za rok, mesiac atď. Viac tu: analýza kľúčových slov a odhad potenciálu trhu.

tvorba web stránok

Ak nemôžete na všetky 3 otázky odpovedať “áno”, potom sa treba pýtať:

Čo je dobrá a čo zlá web stránka?

Vaša web stránka je v prvom rade váš elektronický obchodník a preto o jej kvalite vypovedá najmä to, koľko zákazníkov vám mesačne prinesie. Preto by ste mali dobre rozumieť tomu:

  • ako vašu stránku zákazníci nájdu;
  • čo sa deje, keď niekto navštívi váš web.

Táto téma by si zaslúžila celý článok, ale v krátkosti si povedzme minimálne to, čo je pre vás želateľné: a) aby váš web ľudia našli bez pomoci platenej reklamy, b) aby tam vykonali to, čo chcete, aby vykonali. Odpoveďou teda je, že dobrá webstránka tieto želania plní dobre až výborne. Zlá ich plní nie najlepšie, alebo vôbec.

Hlavným dodávateľom zákazníkov pre všetky web stránky na svete, aj pre tú vašu, je vyhľadávač. Spravidla ide o Google. On je prvou inštanciou, ktorá hodnotí kvalitu vašej stránky. Tou druhou je sám zákazník.

Google hodnotí a) vami vytvorený obsah a b) technologickú platformu, na ktorej web stránka funguje. Podľa toho jej pridelí pozíciu (poradie), na ktorom ju zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania.

Najčastejšou príčinou, prečo stránka nedosahuje dobré výsledky, je jej obsah. Ide o texty, obrázky, videá, formuláre atď. Okrem toho stránku ešte tvorí kód, ktorý zabezpečuje technické fungovanie a grafika, ktorá to všetko emocionálne umocňuje.

Sumár: tvorba web stránok si vyžaduje dobre zvládnuť:

  1. obsah web stránky; 
  2. technológiu – Google hodnotí najmä rýchlosť, adaptívne zobrazovanie = responzivitu, štruktúru stránky atď.;
  3. grafiku, ktorá má pomáhať prehľadnosti a orientácii návštevníkov. Tu platí najmä, že menej je niekedy viac. 

Tvorba web stránok si vyžaduje vedieť, čo je dôležité. Pri tvorbe webu sa často stáva, že predstavy a debaty ohľadom grafiky pútajú veľa energie zadávateľa aj tvorcov, ako by to bolo pri stránke to najdôležitejšie. Úloha grafiky sa často preceňuje. Ak je spokojný Google aj zákazník, máte vyhraté.

Torba web stránok – čo je treba vedieť, aby ste vedeli efektívne objednať vytvorenie webu z pohľadu technológie a grafiky

Tvorba web stránok – ako na to

Tvorba web stránok a grafika

Grafiku stránky si môžete buď 

  1. objednať na kľúč od grafika, ktorý má skúsenosti s grafikou pred web stránky, alebo
  2. si môžete zakúpiť hotovú grafickú šablónu, tvz. grafickú tému, čo je balík grafických elementov a určitých funkcií, ktorý sa naimportuje na váš web.

Tvorba web stránok a technológia

Ešte stále nájdete na trhu old school programátorov, ktorí ponúkajú rôzne nimi preferované technické platformy založené z veľkej časti na vlastnom kóde. Dnes sú však najviac využívané univerzálne technické webové platformy tzv. CMS (Content Management System), čo sú akési polotovary pre tvorbu web stránok. Na ich základe dokáže svojpomocne aj technicky zdatný amatér zostaviť web stránku. Tie najrozšírenejšie sú zadarmo, iné sa zasa predávajú alebo prenajímajú. Novinkou posledných rokov sú online platformy, ktoré fungujú ako stavebnice, kde si stránku vyskladáte. Zároveň využívate rôzne pomocné nástroje, ktoré si spolu so stránkou prenajímate. Príkladom je napr. Shopify.

Tento článok je určený ľuďom, ktorí o programovaní veľa nevedia a preto nechajme zatiaľ technické termíny bokom. Výber technickej platformy začína pri účele web stránky – teda či pôjde o e-shop, obsahový web alebo kombináciu oboch. Kritériom je objem dát a rýchlosť, ktorú bude musieť technológia zvládnuť.

Teraz stojíme pred zásadným rozhodnutím: 

1. programovať web na kľúč, alebo

2. použiť CMS v spojení s predhotoveným balíkom grafiky a modulov (tzv. téma), alebo 

3. prenajať si web online. Každé z nich má pre a proti.

  1. Programátor a kódovanie – web tvorí profesionálny programátor, najčastejšie v jazyku HTML a CSS.
    • Odporúčam pre weby, kde je komerčný úspech istý, zavedené firmy a e-shopy, ktoré potrebujú upgrade a presne vedia, čo chcú a tým pádom sú schopní dať tvorcovi webu presné zadanie. 
    • Koho osloviť: niekoho, kto si hovorí web web developer.
    • Výhody:
      1. predovšetkým rýchlosť webu, čo ocení zákazník aj Google. Najmä pri väčších e-shopoch je rýchlosť kriticky dôležitá. Alternatíva k programovaniu, teda CMS, sú komplexné balíky, ktoré obsahujú aj veci, ktoré nebudete využívať. Je to pre web záťaž navyše, ktorý ho spomaľuje. Prirovnal by som to k dvom vojakom, ktorí majú za úlohu dostať sa na kopec čo najrýchlejšie. Jeden si vezme iba to, čo nevyhnutne potrebuje, druhý pôjde takmer v plnej poľnej. Kto bude rýchlejší?
      2. Funkčné prvky (widgety, aplikácie) a grafika na mieru. Proste si presne poviete, čo a ako tam chcete mať. 
      3. Na mieru šité prepojenie s inými firemnými systémami. Ak potrebujete váš web prepojiť s účtovníctvom, internými alebo externými databázovými systémami a pod., bez programovania to nepôjde.
    • Na čo si dať pozor: Ak by ste v budúcnosti potrebovali zmeniť dodávateľa, musíte mať pôvodný zdrojový kód, najlepšie jeho poslednú verziu. Jeho odovzdanie si nezabudnite dať do zmluvy. Ak by ste potrebovali rozsiahlejšiu prerábku web stránky, nie vždy je časovo a finančne efektívne upravovať starý kód, teda hrabať sa v kóde po niekom inom. Nový programátor si to radšej naprogramuje odznova. Tým pádom zaplatíte vytvorenie webu znova, čo je nevýhoda programovania na kľúč.
    • Nevýhody:
      1. Cena (cca 3 – 8 tisíc €)
      2. Grafický návrh – budete musieť zaplatiť web dizajnéra, ktorý vytvorí grafiku webu (cca 1000 – 2000 €)
      3. Návrh na schválenie, teda demo,  treba tiež naprogramovať, ak chcete vidieť web pred začatím prác. Nebude to zadarmo.
      4. Ak budete chcieť čokoľvek na stránke zmeniť, vylepšiť, alebo vznikne akýkoľvek technický problém, budete to musieť riešiť s tým istým človekom/firmou, ktorý web vytvoril. Hodinová sadzba začína na 40 €, najčastejšie 60 € i viac.
      5. Správa webu: spravidla ju robí ten, kto ho vytvoril, lebo web pozná. Čiže opäť ste viazaný na rovnakého dodávateľa.
  1. CMS redakčný systém je najlacnejšia možnosť. Z bezplatných CMS je najrozšírenejší a určite najuniverzálnejší WordPress. Ďalšie sú Joomla, Drupal. Špeciálne pre e-shopy je vhodný PrestaShop. Tieto CMS si môžete na stránku nainštalovať jedným klikom a fungujú ako Lego skladačka. Nie je to nástroj pre úplného amatéra, ale zvládne ho aj neprogramátor. Je to niečo ako predinštalovaný operačný systém na PC, ktorý si ďalej prispôsobujete.

Je dôležité, či vaša stránka má byť predovšetkým e-shop, alebo web stránka, ktorej súčasťou je okrem iného aj menší e-shop, alebo úplne bez e-shopu. WordPress je univerzálna možnosť, kde si e-shop môžete doinštalovať aj neskôr. PrestaShop je jednoznačne e-shopové riešenie.

CMS platforma ako taká je zadarmo. Špecifické funkcionality si musíte doinštalovať podľa potreby vo forme modulov. Niektoré sú zdarma, iné platené, podobne, ako aplikácie v mobile. 

  • Odporúčam pre jednoduché weby pre živnostníkov, menšie prevádzky, poskytovateľov rôznych služieb, menšie alebo stredne veľké firmy alebo pre menšie e-shopy. 
  • Koho osloviť: menšie online agentúry alebo živnostníkov. S CMS veda pracovať aj niektorí grafici.
  • Výhody:
    1. Cena.
    2. Grafický návrh potrebovať nebudete. CMS využívajú hotové grafické balíky (tvz. témy), ktoré stoja okolo 50 €. Napr. z obchodu Envato
    3. Demo: v obchodoch ako je Envato v podstate vopred vidíte, ako bude váš web vyzerať a správať sa po dokončení.
    4. Správa webu: po krátkom zaškolení si ho dokážete spravovať aj svojpomocne (doplniť obsah, produkty). Ak sa na to necítite, externý správca stojí menej, ako pri programovanom webe.
    5. Akákoľvek úprava webu, doplnenie určitej funkcionality (napr. rezervačného kalendára) je nenáročné. Jednoducho sa doinštaluje modul. Ak sa vám po pár rokoch bude zdať grafika nemoderná, vymeníte grafickú tému. Pritom vám doterajší obsah a jeho štruktúra ostanú (telo ostane, len šaty sa vymenia). 
    6. S výmenou správcu webu nevznikne problém, lebo je to v podstate štandard, s ktorým vedia pracovať mnohí.
  • Nevýhody:
    1. rýchlosť webu – CMS sú balíkové riešenia, kde si zároveň s tým čo potrebujete, musíte nainštalovať aj to, čo nepotrebujete. 
    2. Pri potrebe prepojenia s iným firemným systémom budete musieť zapojiť programátora.
    3. Nie všetko je možné na stránke prispôsobiť alebo meniť. Téma je do istej miery uzamknutá voči úpravám, ktoré by ju graficky rozbili na nepoznanie. Prispôsobovať môžete iba povolené prvky vzhľadu.
  • Na čo si dať pozor: pri výbere témy si treba dobre pozrieť jej technickú špecifikáciu. Nejde len o grafiku.
    1. Ak chcete mať čo najvoľnejšie ruky ohľadom úprav, vyberajte z tém, ktoré obsahujú Page Builder = skladačkový systém prvkov. 
    2. Niektoré témy majú zahrnuté v cene ďalšie licencie pre rôzne moduly, či page builder, takže ich nemusíte neskôr dokupovať. Zároveň sú tieto moduly s témou graficky i technicky zladené.

3. Hybridné riešenie – ide o kombináciu predošlých dvoch možností. Ako základ sa využíva spravidla WordPress. Špecifické požiadavky sa potom doprogramujú na kľúč. Ušetrí sa tým časť práce, čiže je to lacnejšie, ako celý web programovať.

  • Odporúčam – toto riešenie  je optimálne pre stredne náročné projekty, ktoré už potrebujú pracovať s internými alebo externými databázami. Taktiež je možné realizovať špecifické požiadavky a na mieru šité riešenia.
  • Koho osloviť: online agentúry alebo web developerov
  • Výhody:
    1. Prijateľná cena vs. výkon (3 – 6 tis. €).
    2. Grafika i funkcionality na mieru. 
    3. Demo zvykne byť v cene.
    4. Možnosť prepojenia s ďalšími online systémami a databázami.
    5. Ak sa použije page builder, budete si vedieť niektoré úpravy týkajúce sa vzhľadu alebo obsahu realizovať vo vlastnej réžii (po zaškolení).
  • Nevýhody:
    1. Budete musieť využiť aj služby grafika.
    2. Aj keď si budete vedieť niektoré veci spravovať svojpomocne, nevyhnete sa pravidelnej technickej správe a poplatku s ním spojenému.
  • Na čo si dať pozor: pre realizáciu vyberte firmu, ktorá má viac ako jedného človeka, resp. ktorá vie zabezpečiť zastupiteľnosť. Pružnosť reakcie v prípade problémov je dôležitá. Každý výpadok môže znamenať stratu, najmä pri e-shopoch.

Názov web stránky (doména)

Skôr než prejdeme ďalej, zastavme sa pri názve domény a hostingu. Za obidve veci sa platí, ale nie veľa. Sk doména stojí na rok okolo 10 €, stredný hosting cca 40 – 60 €/rok. Ak neviete, o čom je reč, dá sa to prirovnať k situácii kedy si u operátora kúpite nielen telefónne číslo (doména) ale aj balík služieb k nemu (hosting).

Veľa ľudí si stále myslí, že názov domény je dôležitý. Predstavujú si veľké značky ako BMW, Netflix, Dior a pod., ktoré dobre znejú a myslia si, že vymyslieť dobrý názov a logo je niečo veľmi podstatné pre štart podnikania. V skutočnosti je to však skôr sekundárne. V každom prípade pomôže, ak bude názov zapamätateľný.

Hosting: parametre balíka služieb, na ktorom vaša internetová stránka bude fungovať, sú dôležité, lebo ovplyvňujú okrem iného rýchlosť webu. V prípade problémov hosting dokáže zabezpečiť napr. obnovenie poškodeného/nefunkčného webu po útoku hackerov.

Ak chcete web používať prevažne na Slovensku, tu je pár najčastejších otázok a odpovedí:

  • Kde si overím, či je doména voľná?
    • .sk domény u registrátora: https://sk-nic.sk/
    • dostupnosť domácej i zahraničnej domény sa dá overiť aj cez stránky poskytovateľov hostingu, kde si zároveň môžete doménu kúpiť a objednať k nej nevyhnutný balík služieb, napr.: https://www.websupport.sk/
  • Kúpiť .sk doménu, medzinárodnú (.eu, .com) alebo významovú (.store, .tech, .fitness)?
    • Ľudia sú skôr zvyknutí na klasické domény. Za iné ako .sk zaplatíte viac.
  • Ak je .sk doména obsadená, ale je dostupná s inou koncovkou ako napr. .info, .cz apod, kúpiť ju?
    • Je tu riziko, že ľudia aicky zadajú koncovku .sk a prídu na cudzí web.
    • Je lepšie nájsť si originálny názov a okrem .sk domény kúpiť aj .cz, .eu a pod., aby si ste sa v budúcnosti vyhli nekalej konkurencii. 
  • Aký hostingový balík kúpiť? To závisí od množstva obsahu (dát), ktorý plánujete na web vložiť. Pokiaľ nejde o veľký e-shop so stovkami produktov, stačí vám cenový stred. Pri niečom väčšom sa poraďte priamo s poskytovateľom.

Čo treba vedieť, aby ste si vedeli vytvoriť zákaznícky optimalizovaný obsah web stránky

Obsah je kľúč k úspechu. Pri obsahu stojíte pred dvoma výzvami:

  1. Presvedčiť Google, aby váš obsah vyhodnotil ako vyhovujúci a posúval vašu stránku na prvé pozície vo výsledkoch vyhľadávania.
  2. Presvedčiť zákazníka – poskytnúť mu dostatok zrozumiteľných informácií, aby si vybral vás a váš produkt. 

Dobre spracovaný obsah ako jediný dokáže zabezpečiť, aby vás vaši zákazníci našli aj bez platenia reklám. Dosiahnuť čo najlepšie výsledky je možné vďaka optimalizácii obsahu vašej stránky. Táto disciplína sa odborne nazýva SEO (Search Engine Optimization).

Aké typy obsahu máme k dispozícii:

  • texty – tie sú z hľadiska vyhľadávanie veľmi dôležité;
  • obrázky – sú rovnako podstatné ako text, mnoho ľudí vyhľadáva kľúčové slová ale vo výsledku si prezerá hlavne nájdené obrázky;
  • video – najlepší spôsob, ako vysvetliť niečo názorne a pútavo;
  • zvuk – dnes sú populárne napr. podcasty, pri ktorých sú ľudia ochotní počúvať aj časovo rozsiahle témy.

Ako Google posudzuje obsah stránok:

Google využíva nástroje umelej inteligencie, aby posúdil celkovú kvalitu vašej stránky. Používa vyše 200 rôznych algoritmov, ktoré stránku analyzujú z rôznych hľadísk. Špeciálne ich zaujíma najmä obsah. 

V momente, keď zadáte do vyhľadávača napr. “Plastové okná” tzv. Google crawler prezrie milióny stránok na celom svete. Ako to stihne? Funguje to cez tzv. Indexovanie stránok. 

Názorne by sa to dalo popísať takto: predstavte si poslíčka, ktorý musí na vašu žiadosť nájsť vašu obľúbenú knihu vo všetkých knižniciach sveta. Poslíček sa na to pripraví tak, že pravidelne chodí do všetkých knižníc a pri dverách každej si nechá na lístočku zoznam kníh, ktoré tam sú. Keď dostane od vás pokyn na hľadanie, už si prezerá iba svoje zoznamy a nezdržuje sa chodením po knižnici. Táto indexácia sa vo svete počítačov deje počas zlomkov sekúnd. 

Tento index sa pravidelne, každých 24 hodín, aktualizuje. Crawler zisťuje o vašej stránke rôzne veci, napr.

  • ako dlho existuje, kedy ste naposledy aktualizovali obsah, či aktualizácie robíte pravidelne alebo raz za čas;
  • koľko textu stránka obsahuje, aké slová sú v texte použité;
  • koľko a akých obrázkov/videí obsahuje, čo zobrazujú, aké popisky majú;
  • aká je štruktúra stránky, či existuje nejaká hierarchia obsahu, ktoré stránky sú nadradené/podradené iným, ako sú poprepájané odkazmi;
  • ktoré iné web stránky odkazujú na váš web, aký je ich obsah, ako sú dôležité, aká je ich návštevnosť a mnohé ďalšie.

Opäť pre názornosť príklad z inej oblasti: predstavte si, že vašu mamu majú operovať a vy chcete vybrať najlepšieho lekára. Budete si zrejme zisťovať o ňom všetko možné: kde študoval, kde pracoval a ako dlho, koho operoval, kto s ním má osobnú skúsenosť, referencie od pacientov na webe, hodnotenia od kolegov a ďalšie.

Podobne chce Google dosiahnuť to, aby vybral tie najlepšie stránky, ako odpoveď na vyhľadávanie určitých slov, obrázkov alebo iného obsahu. Aby si o vašej stránke Google spravil čo najlepšiu mienku, musí spĺňať kritériá algoritimov. O čo ide:

  1. Technické SEO požiadavky, ktoré umožňujú, aby bola každá jednotlivá podstránka pre Google zrozumiteľná, sú napr.: 
  • dĺžka textu, správne šrukturované odstavce s nadpismi, podnadpismi;
  • obrázky alebo iné súbory s popiskami;
  • zrozumiteľnosť, teda použitie slov, ktoré súvisia s témou, produktom, službou;
  • odkazy na iné podstránky, vlastné i cudzie a mnoho ďalších detailov.
  1. User friendly prístup

Stránka musí byť zároveň, alebo predovšetkým, zrozumiteľná návštevníkom, zákazníkom. 

Pri návšteve stránky ide v podstate o zoznamovanie sa a spoznávanie. Všetci vieme, že dobrý prvý dojem môžete urobiť iba raz. 

Grafika

Dobrá grafika stránky je taká, ktorá pôsobí moderne, je zapamätateľná, pomáha logickej štruktúre webu. Vyhnite sa najmä veľkému počtu prvkov a “prečačkanosti”. 

Obsah

Čo sa týka textov, obrázkov a rôznych dát, odporúčam držať sa týchto zásad:

  1. Zrozumiteľnosť – často sa opakujúcou chybou je, že obsah je síce z hľadiska odbornosti a technického slovníka napísaný korektne, ale pre laika je takýto text ťažko pochopiteľný a odrádza ho.
    • Príklad: “HS portal” je odborný výraz pre istý typ posuvného okna, ktoré výrobcovia/predajcovia okien ponúkajú často pod týmto názvom. Je to najpresnejšie označenie, ak zákazník vie, čo chce. Ale ľudia vyhľadávajú oveľa častejšie synonymá ako “posuvné okno” alebo “francúzske okno”. Okrem ponuky na HS portál musí stránka oknárov teda obsahovať aj text, ktorý je prispôsobený slovníku zákazníka.
  2. Prehľadnosť – dopracovať sa k informácií, ktorú návštevník hľadá, by pre neho malo byť jednoduché. Preto je veľmi dôležité, aby bola štruktúra stránky zrozumiteľná na prvý pohľad. Tomu napomáha jasná logická výstavba obsahu. Uvedomte si, že Google môže poslať návštevníkov na ktorúkoľvek podstránku vášho webu a to v závislosti od kľúčového slova, ktoré zadajú. Veľká časť návštev sa na hlavnú stránku ani nedostane.
    • Každá podstránka je teda určitým spôsobom aj v úlohe hlavnej stránky. Príklad: návštevník hľadal “plastové okná”, dostal sa na stránku, kde sa opisuje určitý typ okna, ktoré má svoje katalógové označenie, parametre a pod. Je v najlepšom záujme predajcu, aby zákazník zároveň na tejto podstránke zistil názov firmy, súvisiace produkty, ďalšie služby, referencie. Ak to pre neho bude komplikované, odíde inam.
    • Veľmi dôležitá je logická hierarchia a navigácia. Návštevník počas návštevy prekliká niekoľko úrovní stránok a potom si zrazu uvedomí, že by sa rád vrátil. Jasná navigácia a logická hierarchia sú dôležité pre zákazníka aj pre SEO. 
  1. Názornosť – návštevníci rýchlejšie pochopia, ak im veci nielen popíšete, alej aj ukážete. Používajte obrázky, videá, grafy lebo veľká časť ľudí vyhľadáva na internete tak, že po zadaní kľúčového slova si nechá zobraziť najprv obrázky a keď majú pocit, že našli, čo hľadali, prejdú k textom.
    • Grafika stránky je oblasťou, kde menej znamená viac. Čím menej prvkov, menej blikajúcich a vyskakujúcich veci, tým lepšie pre návštevníka. Nezabudnite, že dnes
      1. väčšina prístupov na váš web prichádza cez mobilné telefóny;
      2. hlavná stránka býva iba jednou z navštívených stránok a väčšinou nie tou prvou v poradí.

Tvorba web stránok – ako si vybrať tvorcu stránky / firmu

Niečo som už spomenul pri typoch stránok. Logika vecí hovorí, že referencie budú asi tým hlavným, čo vás bude zaujímať. Otázka ale je, či ich viete posúdiť. Preto zadanie musí byť štruktúrované tak, aby ste vedeli vyhodnotiť jednotlivé časti ponúk. 

Názorný príklad: keď pri svojich internetových nákupoch použijete porovnávač produktov, je vám hneď všetko jasnejšie, lebo parametre sú rozpísané jednotlivo a možno zistiť, čo je a čo nie je v cene. Údaje sú štruktúrované tak, aby boli vzájomne porovnateľné.

Tvorba web stránok začína pri zadaní, čo by malo obsahovať?

  • Účel: na čo má web slúžiť, čo očakávate od jeho fungovania;
  • Kto sú potenciálni zákazníci, návštevníci stránky, čo o nich viete;
  • Aká je vaša predstava o hlavnom obsahu (t.j. produkty, služby, články – koľko bude ku každej položke textov, obrázkov, videí; koľko bude položiek v obchode a pod.);
  • Čo budete chcieť merať, aké ciele konkrétne, príp. priamo ukazovatele  (počet objednávok, dĺžka návštevy stránky, počet stiahnutí cenníku a pod.);
  • Či je potrebné spraviť aj iné jazykové verzie stránok;
  • Napojenie na ďalšie systémy, databázy;
  • Či má byť niektorý obsah generovaný aicky, napr. na stránke ponuky nehnuteľností si niekto cez filter vytvorí zoznam všetkých bytov do 150 tis. € a bude si ho môcť stiahnuť ako pdf. a pod. 

Aby ste mohli vybrať toho najlepšieho kandidáta, musíte vedieť, ako napísať zadanie pre vypracovanie ponuky.

Pri jednoduchých stránkach výber nebude komplikovaný. Isté riziko existuje, ak sa jedná o freelancera, jednočlovekovú firmu. Po nejakom čase vám už nemusí byť k dispozícii. Pokiaľ však nepôjde o unikátny kód, ale iba o platformu + grafickú tému, poradí si s tým každý.

Pri zložitejších projektoch je optimálne vybrať firmu, ktorá má tím zložený z rôznych profesií: grafik, koder, špecialista na dáta, content manažér, copywriter, projektový manažér atď. V hre nie iba kvalitná realizácia stránky, ale aj celý projektový manažment ako taký. Treba zvládať časové a finančné limitácie, kde skúsenosť premietnutá do realistického plánovania a efektívnych riešení je veľkou oporou.

Tvorba web stránok svojpomocne – zvládnete to aj sami?

Ako sa hovorí, každý má robiť to, čomu rozumie. Venujte čas rozvoju svojho biznisu, nie učeniu sa komplikovaných technický postupov. Pokiaľ však už máte nejaký technický základ, WordPress, či nejaký online skladačkový systém typu Shopify alebo Wix určite zvládnete. Pokiaľ nie, bude lepšie ak nebudete začínať z nuly. Nechajte stránku na profesionálov, aktívne sa zapojte do jej prípravy, nechajte si jej fungovanie podrobne vysvetliť a postupne sa ju naučte ovládať. Keď už v tom budete doma a budete si väčšinu úprav a prácu s obsahom vedieť robiť vo vlastnej réžii, bude pre vás naberanie ďalších znalostí jednoduchšie. Budete chápať rýchlejšie a možno ďalšiu verziu svojej stránky už zvládnete aj sami.